Fisketur, sol og fullt regntøy.

Det er juli måned, sommer i Norge. Jeg er på ferie sammen med min livspartner i en del av Norge hvor det regner en god del mer enn der vi bor til vanlig. Fra vi kom hit, har det regnet kraftig med tidvis tordenvær hele uken. Regntøy og gummistøvler her er både logisk og helt nødvendig selv om sommeren. Vi har vært noen turer ute mens vi har vært her, både ute på sjøen i båt men også i skogen og på turstiene her i det vakre landskapet. Vi er begge to positivt innstilt til å gå ut på tur i øsende regnvær, så at det ikke er strålende solskinn på ferien vår synes vi også er ganske deilig. Regnværet har på ingen måte satt noen kjepper i hjulene for sommerferien, og vi hadde bevisst pakket regntøy med oss i kofferten før vi dro hjemmefra. 

Det jeg vil fortelle om i dag, er en liten tur jeg hadde sånn på tampen av regnværsferien vår. Jeg har nok en gang gått ut i skinnende sol og sommervær, med gummistøvler, regnjakke og regnbukse i gummimateriale. Livspartneren min hadde lyst til å bake, jeg hadde lyst å fiske så vi ble enige om at vi skulle dele oss opp denne feriedagen og gjøre hvert vårt noen timer. Akkurat det å gjøre ting hver for seg er uproblematisk for oss selv om vi er veldig glade i å være med hverandre også.

Jeg så ut vinduet, og la merke til at regnet hadde stoppet og at solskinnet hadde meldt sin ankomst. Temperaturen hadde steget noen grader så gradestokken stod over femogtjue celsius. Gresset var vått, så gummistøvler var unnskyldt. Jeg pakket sekken med det aller nødvendigste for en fisketur alene, gubbetur. Fersk kaffe på kanne, en kald pils, fiskeredskaper og det tykke grønne regntøyet mitt fra Elka i gummimateriale med knall gul sydvest.

Når man drar ut i en liten og åpen båt skal det ikke mye til før bølgene kommer over rekka i båten, og man blir våt fra livet og ned, om ikke gjennomvåt på hele kroppen i løpet av et lite kvarter. De siste dagene vi har vært ute i båten har det vist seg å være nyttig med regntøy fra topp til tå med gummistøvler uansett regnvær eller ikke. Det føles ganske naturlig å ha på slike klær uansett vær når man er til sjøs, og jeg har ikke noen problemer med å møte folk eller bli sett kledd i fullt regntøy når forholdene er slik.

Jeg står altså på bryggen og har pakket båten. Alt ligger klart for et eventyr på sjøen med håp om å få fisk. Med noen båtfolk som tilskuere rundt meg trer jeg begge beina ned i regnbuksen, og en arm etter den andre gjennom regnjakken. Glidelåsen sippes opp, og hver eneste knapp i vindklaffen kneppes igjen for full beskyttelse. Dette er nemlig noe jeg liker med regntøy og som trigger sommerfuglene i magen min. Alle knapper skal kneppes igjen, alle strikker må strammes, alt må sitte slik det skal. Det har en slags følelse av uniform over seg. Redningsvesten er på, og jeg setter kurs mot åpent hav.

Det er først på turen utover at jeg virkelig starter å nyte faktumet at jeg har på meg fullt gummiregntøy i nesten stekende sol. Det ligger nok aller mest i hodet mitt når jeg gjør noe slikt som dette. Du sitter kanskje å lurer på hvordan det føles, eller hva det er som kan være godt med dette?

-Det føles ulovlig. De aller fleste ser ned på det å ha på seg fullt gummiregntøy i det hele tatt, og iallefall tenker nok de fleste at det er rart om noen har på seg full oljehyre i skinnende sol. Med dette i bakhodet bruser blodet litt ekstra når jeg går til det steget å kle på meg nettopp regntøy i solen. En annen ting er at det er utenom normalen, som gjør at jeg føler at jeg stikker meg ut blandt mengden helt vanlige like mennesker. De som dere kaller de normale, de som det ikke er noe med annet enn at de går med de samme klærne som alle de passerer på gata. Denne utenom det normale følelsen av noe ulovlig gir meg et kick. For de tredje så synes jeg at regntøy er utrolig pent, og jeg føler meg vel, trygg og helt meg selv når jeg har det på meg. På mange måter så er fullt regntøy den prikken over i-en som skal til for at jeg går fra å trives til å smile fra øre til øre når jeg er ute og fisker, eller sitter i skogen å lager meg en kopp kaffe. Jeg har tenkt mye i det siste at det har mye med komfort å gjøre. Dersom jeg eksempelvis tar meg et glass vin, eller øl og blir litt brisen kan følelsen av å ha på meg fullt regntøy forsterke rusen, og gi meg ekstra mye nytelse.

Jeg tenker ofte at det nok er mange som ser ned på regntøy, eller hater det fordi de gjerne tenker at det er noe som kun barn i barnehagen bruker. Slike mennesker tenker gjerne at regntøy er stygt, eller klamt? Det er nettopp denne utenom normalen følelsen som gir meg et ekstra kick når jeg kler på meg slike klær, hvis det gir noen som helst mening? Jeg viser igjen i mengden i skinnende gummiklær, og det er spennende!

Under det tykke regntøyet i gummimateriale hadde jeg kun en kjempe behagelig shorts i joggedress stoff, og en t-skjorte. Siden det var såpass varmt ute var det perfekt å ha så lite under. Selv om solen stekte, så var det en veldig behagelig bris ute på fjorden som gjorde det hele veldig behagelig. Du tenker gjerne, «hva som er så deilig med å ha på regntøy når det er sol?». Du tenker gjerne at det fortsatt er ganske unormalt. Jeg skjønner hva du tenker, som jeg nevnte er det helt riktig, utenom normalen. For min del er det også synet av gummiregntøy-stoffet i seg selv som trigger. Alle foldene som danner seg i regnbuksa når du sitter ned. Synet av dråper og flekker med vann som renner nedover regntøystoffet. De glinser i solskinn, på en måte er det vakkert. Jeg mener du burde prøve det en gang, om ikke å gå ute blant folk i solskinn med regntøy og støvler, så kan du nedskalere det litt. 

-Hva om du tok på deg oljehyre en sommerdag. Regnjakke, regnbukse i gummistoff, og gummistøvler. Sydvest er valgfritt men veldig gøy. Du går ut i skinnende sol, i hagen din hvor du allerede har satt klar vannsprederen. Du skrur på vannet og står under vannstrålene og nyter vannsprederen i full styrke, innpakket i regntøy. Du kan hoppe inn gjennom strålene, og leke deg i vannet. Kanskje du inviterer med deg noen og har vannkrig der ute?

Om du er på hytta, så kan jeg anbefale deg å kle på deg regntøy på denne måten og dra ut å fiske. I liten båt, som jeg også har erfart på denne ferieturen trenger du faktisk talt regnbukse og regnjakke med støvler for å holde deg tørr for dråpene! Opplevelsen er annerledes og ganske herlig! Man føler seg kul, og annerledes.

Det kjennes veldig godt med solen som steker på utsiden av regntøyet. Dette er kun om man selvfølgelig ikke har for mye klær under. Da kan temperaturen bli ganske perfekt!

Jeg satt altså der ute på sjøen, i solskinn fullt oppkledd med gummistøvler og regntøy, så gikk det opp for meg: Jeg hadde glemt capsen min. Jeg har blitt ganske tynn i håret på mine senere dager, så faren for å bli solbrent er alltid til stede, særlig på hodet. Heldigvis hadde jeg en knall gul sydvest i sekken.

Jeg smilte lurt, tok hånden ned i sekken og fisket frem den gule sydvesten. Jeg satte den på hodet, og regntøyet var endelig komplett på en sommerdag. Gummistøvler, regnjakke, regnbukse og nå til slutt sydvest. 

Jeg må si at det bruser litt ekstra i blodet og spenningen stiger når man sitter der helt dekket av gummiklær fra tærne opp til hodet og ettermiddagssolen skinner fra blå himmel. Da mine venner er det ekstra gøy å gløtte bort på nabobåtene hvor de eventyrlystne fiskerne sitter i shorts og t-skjorte. Da smiler jeg bredt til dem, og hilser dem med hånda. Når jeg var yngre hadde jeg ikke turt det i det hele tatt. Jeg følte at alle mennesker i verden kunne gjennomskue regntøy-interessen min. Jeg turte sjeldent å gå i fullt sett regntøy blant folk, ialle fall ikke på butikken. Tiden og alderen har hjulpet meg å skjønne at ingen andre som ikke har denne fasinasjonen og hobbyen ville noen gang merke noe som helst, eller bry seg i det hele tatt. Det som de ser, er kun en person i regntøy, og ikke noe mer.




Legg igjen en kommentar